Millal on õige hetk hakata otsima eakale abi? Eva jagab kogemust

03 november, 2020

Kuna CareMate`l on olnud au vahendada hooldusabi teenust professionaalidelt igas vanuses ja olukorras inimestele, otsustasime teha väikese kliendiuuringu mugavama platvormi loomiseks mõeldud pilootprojektis osalevate klientide seas.

Eva, kes tellib CareMate teenuseid oma peaaegu 100 aastasele lähikondlasele, jagas meile oma kogemust. Eesmärk oli saada teada, mis on põhjused meie platvormi kasutamiseks ja milline on tagasiside vanale platvormile, et ehitada uut ja paremat. Kohtusime intervjuuks Evaga ühes Tallinna kesklinna kohvikus ning siit tema vastused.

Millest tuli vajadus hooldusabi otsimise järele?

Eks see abivajadus tekib meil kõigil kunagi. Meil oli aastaid tagasi tädiga tehtud kokkulepe, et niikaua, kui ta vähegi iseendaga hakkama saab, saab ta elada oma korteris, oma kodus. Aprillis sai ta 98. a vanaks ja siis sai ta veel enam-vähem iseendaga hakkama. Aga siis äkki, lihtsalt viimase kahe kuuga, tervislik seisund halvenes. Mitmed öised kukkumised tulid ja jõud kadus. Ei saanud voodist välja, ei jaksanud käia enam neljarattalise kõrge rulaatoriga, probleeme oli iseenda hügieeniga. Kuna ta vajas abi nii kodu koristamisel kui ka toidu valmistamisel, tuli hakata otsima välist abi, sest mitu korda päevas tema juures käia käis minul üle jõu.

Milliseid lahendusi proovisite ja kuidas jõudis tee CareMate veebikeskkonna kasutuseni?

Pöördusin abi saamiseks linnaosavalitsuse sotsiaalhoolekande osakonda ja küsisin, millist abi oleks võimalik linnalt saada üksik vanur. Selgitati, et on olemas üksiku vanuri häirenupp, aga paraku on selle saamiseks järjekord. Lõpuks me selle abivahendi saime, mille eest olen tänulik Tallinna linnale. Paraku on eakad inimesed vahetevahel pretensioonikad ja ühel momendil tädi otsustas selle käe pealt maha võtta, väites, et see segas teda. Kuna mina olin andnud lubaduse tädile teda aidata, siis läksin uuesti linnaosa sotsiaalosakonna ametniku jutule ja palusin infot firmadest, kes tegelevad tasulise eakate koduhooldeteenuse pakkumisega Tallinna linnas. Nimekiri saadeti minu e-posti aadressil, sealhulgas ligi 10 teenuse pakkuja kontakti, sealhulgas  CareMate oma.

Lõpuks jõudsin CareMate`ni.

Millised olid esimesed tunded ja mõtted CareMate kasutama asumisel?

Esmasel tutvumisel CareMate portaaliga tundus see väga lihtne ja loogiline kasutada. Kuna hooldustunni hind tundus ka okei (10 €/h) võrreldes teiste teenusepakkujatega ja mingisugust suuremat konsultatsiooni ning koduvisiiti hooldatava koju ei pidanud ma vajalikuks eraldi lisatasu eest tellida, siis otsustasin proovida CareMatega. Tegin endale konto ja kui sisestasin soovid mulle vajalike kuupäevade ja sobivate kellaaegade kohta, mida ja mis kell tädile tellida, avanes lehekülg, kus oli võimalik valida nelja hooldaja vahel. Vaatasin pilte, lugesin nende kohta infot, sisetunde järgi otsustasin valida nimekirjas  viimase- Monia. 

Olen seda meelt, et ühel hooldataval peab olema üks hooldaja ja suhe, mis nende vahel tekib, on väga oluline. Eeltoodust lähtudes on väga hea, et on võimalus valida endale hooldaja, kes sobib ka hooldatavale.  Kuna hooldatavad on tihti persoonid ja väga tugevad isiksused, siis mina ei pea õigeks, et erinevatel päevadel käivad hooldatava juures erinevad hooldajad. Inimesed paratamatult harjuvad üksteisega. Minu esimene valik õnnestus. Meil kõigil kolmel, st tädil, minul ja Monial tekkis hea omavaheline ja usalduslik koostöö ning lisaks elab Monia minu tädi lähedal.

Ma arvan, et see töö, mida hooldajad teevad, on füüsiliselt ja vaimselt ränkraske töö ja et nende poolt tehtut hinnata, peab seda vahetevahel ise tegema, siis sa oskad hinnata ka teise inimese tööd. Mina paratamatult puutusin hooldamisega kokku kuu aega, kuna minu tädil tekkis vajadus hoolduse järele mitu korda päevas. Alguses tegin mina hommikuse hoolduse ja kodukoristuse ning hügieeni ja õhtuti tellisin eelpool loetletud töid tegema CareMata`st Monia, laupäeviti käis ta hommikul ja õhtul.

Mida kogesin, on see, et pereliikmed võtavad mõnikord hooldatava ütlusi ja kriitikat isiklikult ja hinge, hooleandjad ei ole pereliikmed, nad on oma ala professionaalid, nemad teevad oma tööd ja neil on kiire, kuulavad rahulikult ära jutu, mida neile räägitakse. Monia lihtsalt oskas olla kannatlik ja armas inimene. Tädi tagasiside hooleandja töö kohta on hea, nii et meie oleme väga rahul.

Usun, et kõik teie portaalis olevad hooleandjad on oma ala professionaalid ja teevad seda tööd missioonitundega.

Kui nüüd veebikeskkonna kasutamise kohta on info teada, millist tagasisidet oskate anda teenuse enda kasutamise kohta?

Esmalt tahaksin öelda, et kindlasti tuleks teenust tellida vähemalt tund aega. Üksikud eakad vajavad ka suhtlust ja hooldaja aeg kaob väga kiiresti. Kui tööde loetelu, mida hooldaja peab ühe töötunni jooksul ära tegema, on pikk, siis paratamatult ta jääb ajahätta. Lisaks peab hooldaja andma tagasiside tehtud tööde ja hooldatava enda seisundi kohta. See on väga hea ja oluline tellijale, aga paratamatult võtab hooldajal aega.

Edaspidi meeldiks see, et sisestades portaali soovitava hooldaja nime, on võimalus näha tema vakantseid aegu ja broneerida endale sobiv. Praegu kulub palju aega, et leida mõlemaid osapooli rahuldav kellaaeg.

Mida arvate, kas hooleandjatele tehtud koolitus on olnud piisav?

Ma küll ei tea, milliseid koolitusi teie hooleandjatele on korraldatud, aga Monia tegevuse põhjal võin järeldada, et neid on piisavalt koolitatud ja kindlasti on teadmisi/oskusi omandatud juurde ka igapäevatööd tehes. Monia oskas mind nõustada, kuidas ühes või teises situatsioonis käituda, kuidas panna eakas inimene tegema koostööd, milliseid eaka hügieenivahendeid ja kreeme valida jne.

 Usun, et teie hooleandjad ei tee hooldustööd ainult raha nimel, selleks peab olema hoole andjal kutsumus ja missioonitunne, tahe aidata nõrgemat.

Mida soovitate teistele, kes ehk ei ole veel lahendust leidnud, kuid kes tunnevad kohusetunnet oma lähedase eest hoolitsemisel?

Ega teist varianti ei olegi, paratamatult tuleb teha oma valik. Valiku tegemisel tuleb kaaluda erinevaid variante, samuti iseenda materiaalseid võimalusi.

Hea tõdeda, et sellised hooldeteenuse pakkujad nagu CareMate on turul olemas ja eakad saavad oma kodus väärikalt oma elupäevade lõpuni olla. CareMate kasutamise juhendi leiab SIIT
Kui soovid ka pilootprojektist osa saada, kirjuta info@caremate.ee oma sooviavaldus ning võtame Sinuga ühendust! Kõigile osalejatele soodustused!